12 kroków jak naprawić uszkodzoną oponę
Jeśli spędzasz dużo czasu w samochodzie, przebicie opony jest tak samo gwarantowane, jak konieczność płacenia podatków. Uszkodzenia opon są znacznie częstsze w rejonach o dużym natężeniu ruchu budowlanego i podczas cieplejszej pogody. Ważne jest, aby wiedzieć, co robić i upewnić się, że jesteś przygotowany, zanim dojdzie do tego nieuniknionego i często irytującego zdarzenia. Zalecamy okresowe przeglądy techniczne, aby upewnić się, że Twój samochód jest wyposażony w odpowiednie materiały wulkanizacyjne i sprawny zapas, zanim będzie za późno! Jeśli masz ochotę na przygodę i chcesz samodzielnie naprawić uszkodzoną oponę, oto 12 kroków do naprawy przebitej opony, które możesz wykonać w domu.
Sprawdź, czy w uszkodzonej oponie nie ma przebić i znajdź nieszczelność.
Znalezienie przyczyny wycieku i zlokalizowanie miejsca, w którym opona traci powietrze, jest bardzo ważnym krokiem. Należy zacząć od bardzo delikatnego przejechania dłonią po zewnętrznej stronie opony, aby zlokalizować obcy przedmiot, ale należy być bardzo ostrożnym, aby się nie skaleczyć. Lepszym sposobem na wykrycie nieszczelności jest zmieszanie mydła z wodą i polanie nim opony. Po pokryciu opony należy sprawdzić, czy nie ma na niej pęcherzyków powietrza, które wskażą, gdzie dokładnie opona przecieka.
Uwaga: jeśli przecieka ściana boczna opony, uszkodzoną oponę trzeba będzie wymienić.
Należy zaopatrzyć się w narzędzia niezbędne do naprawy uszkodzonej opony.
Potrzebne będą następujące elementy:
- Szczypce
- Podnośnik samochodowy
- Klucz do kół (klucz do opon)
- Zestaw korków do opon
- Kreda
- Poluzować nakrętki na uszkodzonej oponie.
Następnym krokiem w tym procesie jest poluzowanie nakrętek zabezpieczających uszkodzoną oponę. Bardzo ważne jest, aby zrobić to przed podniesieniem pojazdu za pomocą podnośnika lub podnośnika hydraulicznego. Nie należy ich całkowicie zdejmować, ale poluzować je o około ćwierć obrotu. Dzięki temu łatwiej będzie je zdjąć, gdy pojazd zostanie prawidłowo uniesiony.
Podnieś samochód za pomocą podnośnika lub podnośnika hydraulicznego.
Konieczne jest podniesienie samochodu za pomocą podnośnika lub podnośnika hydraulicznego, aby można było zdjąć uszkodzoną oponę. Jest to ważna część procesu, a dbałość o szczegóły na tym etapie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Upewnij się, że samochód stoi na płaskiej, równej powierzchni. Należy umieścić cegły za i przed innymi kołami, aby zapobiec toczeniu się samochodu. Wreszcie, upewnij się, że skonsultować się z instrukcją obsługi pojazdu, aby znaleźć odpowiednie punkty pojazdu do podnoszenia na jack. Gdy samochód jest już całkowicie podniesiony, należy usunąć pozostałe nakrętki mocujące i zdjąć uszkodzoną oponę z samochodu.
Usunąć wystający przedmiot z uszkodzonej opony za pomocą szczypiec.
Po zlokalizowaniu źródła wycieku za pomocą metody z mydłem i wodą (wspomnianej powyżej), należy użyć szczypiec do usunięcia obcego przedmiotu. Ważne jest, aby zaznaczyć kredą miejsce wycieku, aby wiedzieć, w którym miejscu należy wykonać korki za pomocą zestawu do korków do opon.
Oczyścić uszkodzone miejsce za pomocą tarnika.
Do oczyszczenia uszkodzonego miejsca użyć tarnika znajdującego się w zestawie zatyczki do opon. Można to zrobić, szybko wsuwając i wysuwając narzędzie z otworu. Celem tego procesu jest zszorstkowanie uszkodzonego miejsca, aby zatyczka pozostała na swoim miejscu.
Przewlec korek przez narzędzie do wkładania.
Zanim będzie można rzeczywiście zatkać uszkodzoną oponę, trzeba przewlec korek przez narzędzie, które jest dołączone do zestawu korków do opon. Może to być trudny proces, dlatego należy zapoznać się z instrukcją obsługi zestawu, aby upewnić się, że jest on wykonany dokładnie według wskazówek.
Wcisnąć korek do otworu w uszkodzonej oponie.
Użyć narzędzia do wciskania korka, aby wcisnąć go do otworu w uszkodzonej oponie. Wymaga to znacznej siły i wytrzymałości. Po prawidłowym zatkaniu z każdej strony otworu powinno wystawać około pół cala korka. Jeśli w zestawie znajduje się klej w płynie, należy dodać trochę do korka przed czasem, co będzie działało jak środek smarny i zapewni szczelność.
Odciąć nadmiar materiału korka od świeżo naprawionej opony.
Do odcięcia nadmiaru materiału korka należy użyć noża, nożyczek lub nożyc do cięcia kartonów. Zapewni to płynną jazdę po zakończeniu procesu. Dobrym pomysłem jest również dodanie dodatkowego kleju na zewnątrz naprawianego obszaru jako ostatecznego środka ostrożności.
Napełnić powietrzem nowo naprawioną oponę.
Po wyschnięciu kleju lub masy uszczelniającej nadszedł czas, aby do świeżo naprawionej opony dodać powietrza. Zalecamy użycie sprężarki powietrza i upewnienie się, że ciśnienie w oponie jest zgodne z zaleceniami fabrycznymi za pomocą manometru. Zalecane ciśnienie powietrza można zazwyczaj znaleźć na etykiecie umieszczonej na ościeżnicy drzwi kierowcy.
Sprawdzić, czy na świeżo naprawionej oponie nie ma dodatkowych wycieków.
Powtórzyć krok numer dwa i użyć roztworu mydła, aby upewnić się, że opona jest prawidłowo uszczelniona i nie przecieka.
Ponownie założyć naprawioną oponę za pomocą klucza do kół.
Wykonać pierwsze kroki w tył, aby ponownie założyć oponę. Zsunąć koło z powrotem na rozstaw osi i ponownie zamocować nakrętki mocujące, gdy pojazd jest jeszcze uniesiony, ale nie dokręcać ich do końca. Po założeniu koła powoli opuścić pojazd i wyjąć podnośnik. Po opuszczeniu pojazdu i przywróceniu ciężaru na koło, użyć klucza do kół, aby dokręcić nakrętki mocujące.
O ile wycieki z opon pojawiają się powoli, o tyle rozerwanie opony to zupełnie inna sprawa. W przypadku przebicia opony nie należy od razu naciskać hamulców. Ważne jest, aby przejechać przez miejsce przebicia i powoli zmniejszyć prędkość. Należy natychmiast włączyć światła awaryjne i powoli, bezpiecznie dojechać do miejsca, w którym można bezpiecznie zająć się uszkodzoną oponą. W tym momencie konieczne będzie założenie opony zapasowej lub wezwanie holownika.