Zużycie: Jak rozpoznać nieregularne zużycie opon?

Z każdym obrotem koła i z każdym kilometrem do celu opony stopniowo się zużywają, a bieżnik staje się coraz płytszy - to naturalny efekt jazdy. Najlepszym sposobem na utrzymanie opon w doskonałej formie jest regularna rotacja opon i systematyczne sprawdzanie głębokości bieżnika, aby rozpoznać nieregularne zużycie opon.   Jeśli nie wiesz, jakie są objawy nieregularnego zużycia opon i czego szukać, poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy związane ze zużyciem opon:

Centralne zużycie opony jest wynikiem zbyt wysokiego ciśnienia w oponie. Opona staje się kopulasta, a powierzchnia stykająca się z nawierzchnią zostaje zredukowana tylko do środkowej części bieżnika. Ta środkowa część wykonuje całą pracę podczas toczenia się po drodze, a także hamowania i przyspieszania, dlatego niepotrzebnie szybciej się zużywa.

Prowadzenie jest gorsze, ponieważ powierzchnia opony stykająca się z drogą jest mniejsza niż ta, do której została zaprojektowana. Osiągi ulegają dalszemu pogorszeniu, ponieważ barki bieżnika zaprojektowane z myślą o trakcji, pokonywaniu zakrętów i innych optymalizacjach nie mogą dotrzeć do drogi, aby spełnić swoje zadanie. Aby upewnić się, że opony są prawidłowo napompowane, należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, jakie jest właściwe ciśnienie w oponach.

Zużycie opon bocznych lub barkowych. Zużycie barków, będące przeciwieństwem zużycia opony centralnej, jest spowodowane zbyt niskim ciśnieniem powietrza w oponie. Środkowy bieżnik jest często mniej zużyty, ale barki są bardziej zużyte lub nawet gładkie, ponieważ mają większy kontakt z drogą. Również w tym przypadku prowadzenie i osiągi ulegają pogorszeniu, ponieważ opona nie ma odpowiedniego kontaktu z nawierzchnią i nie jest w stanie działać zgodnie z założeniami. Zwiększy się również zużycie paliwa, ponieważ samochód musi ciężej pracować, aby ciągnąć oponę w dół drogi, zamiast toczyć się wydajnie. Warto pamiętać, że ten rodzaj zużycia jest częstszy w niskich temperaturach - opony mogą stracić 1-2 funty powietrza na każde 10 stopni, dlatego należy zachować szczególną ostrożność i sprawdzać, czy ciśnienie w oponach jest utrzymywane na odpowiednim poziomie.

opony

Może to brzmieć lekko i nieszkodliwie, ale Feathering sygnalizuje coś znacznie poważniejszego: niewłaściwą zbieżność. Nazwane tak ze względu na swoją prawdziwą charakterystykę, "piórkowanie" jest trudne do zauważenia podczas oględzin, ale łatwe do wyczucia przy dotknięciu - bieżnik będzie miał zaokrąglone krawędzie z jednej strony, ale ostre z drugiej. Małe kawałki mogą nawet zostać wydłubane podczas piórkowania i spowodować szybkie zużycie opon.  Pióro po wewnętrznej stronie bieżnika oznacza nadmierne zbieżności, natomiast pióro po zewnętrznej stronie oznacza nadmierne zbieżności na zewnątrz. Możesz pożegnać się z tym zjawiskiem dzięki szybkiej regulacji geometrii.

Zużycie opon na piórach

Zużycie płaskie jest spowodowane poślizgiem, zazwyczaj w wyniku zbyt gwałtownego hamowania w sytuacji awaryjnej. W takim przypadku bieżnik opony będzie w większości nienaruszony i będzie wykazywał regularne zużycie, z wyjątkiem jednego przypadkowego gładkiego miejsca. Jeśli opony wykazują płaskie zużycie punktowe, należy rozważyć sprawdzenie hamulców, zwłaszcza jeśli nie pamiętamy, abyśmy się mocno zatrzymywali, ponieważ może to być oznaka problemu z fundamentami. Płaskie zużycie może być również często spotykane na oponach przyczepy, jeśli połączenia hamulcowe nie są prawidłowo zamontowane i hamulce przyczepy blokują się podczas hamowania, powodując powstanie płaskiego miejsca na oponie. Jeśli opony mają płaskie miejsce, nie ma na to żadnego lekarstwa.

Niestety, nie da się tego łatwo naprawić. Te niespójne, przypominające gałki oznaczenia na bieżniku są wynikiem zbyt silnego odbijania się opony od podłoża, a w konsekwencji zużytego amortyzatora lub wadliwego układu zawieszenia. Przy nieskutecznych amortyzatorach pojazd będzie się nadal odbijał, a następnie wydłubywał kawałki gumy z opony, co sprawi, że jazda będzie niebezpieczna. Odzyskaj pewność i równowagę podczas jazdy, korygując wyważenie, a w razie potrzeby wymieniając koła i opony.

Zużycie jednej strony (znane również jako zużycie bieżnika) jest objawem nieprawidłowej geometrii pojazdu i dotyczy w szczególności bieżnika wewnętrznego lub zewnętrznego opony (opon) oraz żeber, w zależności od tego, które z nich są bardziej zużyte. Jeśli nowa zbieżność nie rozwiąże problemu, należy również sprawdzić sprężyny i przeguby kulowe. Pojazdy, które są celowo pochylone, zużywają opony nierównomiernie, są łatwe do zauważenia podczas kontroli i tracą większość gwarancji na opony.

Poznaj różnicę: Różne zużycie opon może oznaczać różne rzeczy dla Twojego pojazdu. Zauważenie problemów pozwala omówić je z warsztatem przy następnej wymianie opon lub wcześniej, jeśli problem jest uzasadniony.  W końcu opony są drogie i wszyscy chcemy, aby służyły jak najdłużej, a problemy z pojazdami chcemy usuwać jak najszybciej, aby zachować bezpieczeństwo na drodze.

Autor