JAK OKREŚLIĆ, CZY OPONY SĄ ZUŻYTE I CZY WYMAGAJĄ WYMIANY

Bieżnik opony zapewnia trakcję umożliwiającą zatrzymanie pojazdu i utrzymanie go na drodze na zakrętach. Opony z dobrym bieżnikiem pomagają w odprowadzaniu wody spod opony, co zmniejsza zjawisko aquaplaningu na mokrych drogach.  Jeśli opony są mocno zużyte, zwiększa się ryzyko aquaplaningu, utraty trakcji oraz uszkodzenia przez wyboje i inne niebezpieczeństwa na drodze.

Amerykański Departament Transportu zaleca wymianę opon, gdy głębokość bieżnika w dowolnym miejscu czoła opony jest mniejsza niż 2/32 cala (1,6 mm). Stan Waszyngton i wiele innych stanów wymaga wymiany opon po osiągnięciu tej głębokości. Stany mogą również wymagać wymiany opon w przypadku innych oznak zużycia.

Oznaki zużycia

Oznaki zużycia, które wymagają wymiany opony, to między innymi:

  • odsłonięta warstwa lub kord widoczne gołym okiem lub podczas sprawdzania przecięcia lub otarcia
  • Uderzenie, wybrzuszenie lub sęk, które wpływają na strukturę opony
  • Niewłaściwe naprawy
  • Głębokość bieżnika mniejsza niż 2/32".

Co to jest test groszowy?

Jeśli nie masz miernika głębokości bieżnika, głębokość bieżnika opony można sprawdzić za pomocą amerykańskiego grosza!

1. Włożyć grosik do bieżnika pomiędzy dwa żebra tak, aby główka Lincolna była skierowana w dół, w stronę kierowcy.

2. Jeśli czubek głowy Lincolna jest zakryty przez bieżnik, opony mają dobry bieżnik.

3. Jeśli widać całą głowę Lincolna, opony są zużyte do mniej niż 2/32 cala i nadszedł czas na nowe opony.

4. Upewnij się, że sprawdzasz różne miejsca na oponie, na całym jej obwodzie i pomiędzy różnymi żebrami, aby poszukać nierównomiernego zużycia.

Co to są wskaźniki zużycia?

Wiele opon ma wbudowane "wskaźniki zużycia bieżnika" w sześciu miejscach na oponie, które pomagają określić, kiedy bieżnik jest zużyty.  Są to wąskie paski z gładkiej gumy, które biegną w poprzek bieżnika.  Gdy bieżnik zrówna się z prętami, oznacza to, że opona jest zużyta do 2/32 cala i należy ją natychmiast wymienić.

bieżnik

Jakie zagrożenia dla bezpieczeństwa wynikają ze zużytych opon?

Opony uważa się za łyse, gdy ich bieżnik ma 2/32 cala, ale zanim to nastąpi, tracą one swoje właściwości użytkowe. Jeśli opony są zużyte do 3/32 cala, trzeba je będzie wkrótce wymienić.

Zmniejszona zdolność do odprowadzania wody, co zwiększa ryzyko hydroplaningu, zwłaszcza przy większych prędkościach.  Jeśli opony są częściowo zużyte, należy zachować dodatkową drogę hamowania na mokrej nawierzchni.
Utrata przyczepności na ośnieżonych lub oblodzonych drogach. W zimie należy zostawić dodatkową drogę hamowania.
Zwiększone prawdopodobieństwo przebicia opony i utraty ciśnienia powietrza. Przebicia mogą spowodować awarię opony, co może doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem, zwłaszcza przy dużych prędkościach.


Jakie są inne przyczyny zużycia opon, które wymagają ich wymiany?

Jeżeli podczas kontroli pojazdu zauważy się którykolwiek z poniższych objawów, oponę należy wymienić.

  • Miejscowe, punktowe zużycie
  • odsłonięty kord lub materiał
  • Wybrzuszenia, pęcherze
  • Głębokie nacięcia/pęknięcia
  • Nienaprawialne przebicia
  • Wcześniejsze niewłaściwe naprawy
  • Uszkodzenia spowodowane jazdą na przebitej oponie
  • Wygięta, pęknięta, skorodowana lub uszkodzona obręcz/koło
  • Uszkodzony zawór i/lub rdzeń zaworu

Zastanawiasz się, czy Twoje opony wymagają wymiany? Aby sprawdzić, czy opony nie są łyse, wykonaj test groszowy.

Autor