4 Porady dotyczące konserwacji opon dla Twojego sprzętu

Wraz z ociepleniem pogody rolnicy, właściciele domów i inni pracownicy pracujący na świeżym powietrzu zabierają się do pracy. Nie można jednak rozpocząć pracy na dobre, dopóki nie przeprowadzi się wiosennego przeglądu opon wszystkich pojazdów.  Aby pomóc Ci podczas wiosennego przeglądu opon, przedstawiamy cztery ważne wskazówki dotyczące ich konserwacji. Jeśli posiadasz kosiarkę, wózek golfowy lub inny pojazd rolniczy, na pewno zwrócisz uwagę na te wskazówki dotyczące pielęgnacji opon.

Gdy opony stoją w stodole lub garażu przez wiele miesięcy, zwłaszcza w niskich temperaturach, mogą pojawić się na nich "płaskie miejsca". Jeśli były przechowywane w mokrych lub nawet lekko wilgotnych warunkach, mogą również miejscami gnić.

Zanim rozpoczniesz przygotowania do sezonu, przyjrzyj się dokładnie swoim oponom. Zauważenie (i usunięcie) problemów może zaoszczędzić Ci sporo pieniędzy i bólu na dłuższą metę.

1. Zacznij od cyfrowego miernika opon

Pierwszą rzeczą, którą warto zrobić przed domowym przeglądem opon, jest zakup cyfrowego miernika opon. Nie są one bardzo drogie (zwykle poniżej 15 dolarów), ale szybko pomogą Ci zrozumieć, jak bezpieczne są Twoje opony.

Trzeba wiedzieć, czy opona jest prawidłowo napompowana. Aby się tego dowiedzieć, należy oprzeć stopki miernika na klockach bieżnika lub lamelach, a następnie wsunąć sondę w przestrzeń między lamelami. Powtórz tę czynność na każdej oponie, aby uzyskać pełną wiedzę na temat jej ciśnienia. W ten sposób upewnisz się również, że zmieniasz opony wystarczająco często (i że dwie z nich nie są mniej napompowane od pozostałych).

Ciśnienie w oponie ATV powinno wynosić od 4 do 8 PSI. W przypadku pojazdu UTV ciśnienie może wynosić od 12 do 18 PSI, a w przypadku wózka golfowego (i większości kosiarek do trawy) od 15 do 25 PSI. Inne pojazdy terenowe i maszyny rolnicze potrzebują prawdopodobnie co najmniej 12 PSI.

Niestety, nie zawsze jest to takie proste - zwłaszcza jeśli chodzi o pracę z takimi urządzeniami, jak traktory. W przypadku opon ciągnikowych występuje dość duża rozbieżność między ciśnieniem zalecanym do jazdy po drogach a ciśnieniem zalecanym do pracy w polu.

Gdy jedziesz po drodze z relatywnie dużą prędkością, opony ciągnika będą potrzebowały określonego ciśnienia. Z kolei podczas długotrwałej pracy w polu opony potrzebują innego ciśnienia. Jak więc większość pracowników polowych i rolników radzi sobie z tym problemem?

Zamiast ręcznie regulować ciśnienie w oponach, pracownicy ci mogą skorzystać z technologii "IF" i "VF". Te zaawansowane technologie pomagają oponom ciągnika prawidłowo rozłożyć ciśnienie w zależności od potrzeb związanych z jazdą po drogach i pracą w polu. Ale to już temat na inny wpis.

Krótko mówiąc: potrzebujesz cyfrowego miernika do opon, aby wstępnie ocenić, czy opony Twojego sprzętu są wystarczająco napompowane do prawidłowej pracy w polu.

2. Sprawdź ściany boczne

Następną rzeczą, którą należy zrobić podczas samodzielnej kontroli opon, jest sprawdzenie ścian bocznych. Należy poszukać większych nacięć, odsłoniętych kordu i innych oznak poważnych uszkodzeń. Dodatkowo należy sprawdzić bieżnik pod kątem uszkodzeń i nacięć na ściernisku.

Należy również uważać na płaskie miejsca, które powstały, gdy opony nie były używane przez wiele miesięcy. Gdy opony stygną i siedzą przez dłuższy czas, ich kształt może się zmienić. Choć może się to nie wydawać wielkim problemem, płaskie miejsce może sprawić, że jazda samochodem stanie się niebezpieczna.

opona

Całkowita wymiana opon może być konieczna, jeśli:

  • Ściany boczne są bardzo zniszczone i mogą spowodować rozerwanie opon.
  • Głębokie rysy sięgają gwintów opon.
  • występują płaskie miejsca, które wydają się poważne i nie znikają po krótkiej jeździe próbnej.

Jeśli masz wątpliwości, czy Twoja opona jest bezpieczna, przed rozpoczęciem prac w terenie zabierz ją na wiosenny przegląd do profesjonalisty. Ostatnią rzeczą, jaką chcesz zrobić, jest narażenie czyjegoś bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa pojazdu przez używanie uszkodzonej opony.

3. Zmierz głębokość bieżnika

Kolejnym zaleceniem jest właściwa ocena głębokości bieżnika opon. Ogólna zasada mówi, że jeżeli bieżnik ma mniej niż 20%, to prawdopodobnie trzeba będzie wymienić oponę. Jest to łatwe do zrobienia - pod warunkiem, że ma się przy sobie długopis. Pomówmy o starej sztuczce pozwalającej ocenić głębokość bieżnika opony w locie.

Weź zwykłego amerykańskiego pensa i włóż go głową do przodu w rowki bieżnika opony. Czy widzisz czubek głowy Lincolna? Jeśli tak, oznacza to, że bieżnik jest zbyt płytki i zużyty, i prawdopodobnie trzeba go wymienić.

Tak długo, jak głowa Lincolna jest przykryta przez bieżnik, prawdopodobnie można jechać. Oznacza to, że pozostało więcej niż 2/32 cala głębokości bieżnika, co jest więcej niż wystarczające.

Dlaczego zużycie bieżnika i jego głębokość są tak ważne, jeśli chodzi o prawidłową konserwację opon? Jak wpływają one na osiągi Twojego sprzętu?

Gdy bieżniki opon są zbyt mocno zużyte, pojazd traci zdolność właściwego reagowania w deszczowych i śnieżnych warunkach. Jeśli chcesz zachować bezpieczeństwo, zwłaszcza w trudnym terenie, potrzebujesz opon, które sprostają temu zadaniu.

4. Sprawdź obszar kontaktu z podłożem

Czwarta wskazówka to sprawdzenie przestrzeni między kostkami opon a podłożem. Czy kostki są uniesione w powietrzu? Może to oznaczać, że opony są przepompowane, czego nie dowiesz się za pomocą miernika do opon.

Podczas kontroli opon między kolcami a podłożem nie powinno być żadnego odstępu. Nie chcesz przecież, aby opony się "uniosły". Napompowanie opony powyżej zalecanego poziomu może wpłynąć na jej przyczepność do drogi i osiągi.

Niezależnie od tego, czy sprzęt jest przechowywany, czy używany, należy napompować opony do zalecanego poziomu. Gdy wiosną wyjmujesz sprzęt z magazynu, pamiętaj, że ciśnienie powietrza mogło wzrosnąć lub spaść w trakcie zimy.

Zalecamy sprawdzanie ciśnienia w oponach przez cały okres przechowywania, ale jeśli tego nie zrobisz, po wyjęciu ich z magazynu sprawdź przynajmniej przestrzeń między kostkami a podłożem.

Kupuj nowe opony, gdy ich potrzebujesz
Podsumowując, jeśli przechowujesz opony w jakimś miejscu przez zimę, a następnie zabierasz sprzęt na wiosnę, upewnij się, że podejmujesz odpowiednie kroki, aby ocenić wszystkie opony. Chcesz mieć pewność, że pracujesz z pojazdami, którym możesz zaufać, zarówno na polu, jak i na drodze.

Zacznij od sprawdzenia bieżących opon, stosując się do powyższych wskazówek dotyczących konserwacji opon. Jeśli zauważysz poważne oznaki niepokojące, nie ignoruj ich. Jazda na niesprawnych oponach jest niebezpieczna dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Jeśli masz pytania dotyczące przechowywania opon do maszyn rolniczych lub przeprowadzania wiosennego przeglądu opon, daj nam znać. Nasi eksperci są tu po to, aby Twoje opony służyły Ci jak najdłużej. Pomożemy Ci kupić nowe opony, ale pomożemy Ci również w konserwacji tych, które już masz.

Autor